FALSE MITURI DESPRE ANTREPRENORIAT

Tipărire
Accesări: 2844 2844

Primii pasi ai unui aspirant la cariera de antreprenor pot fi mai grei decat ar fi cazul si din cauza unor prejudecati de care viitorul om de afaceri se poate lovi, riscand sa se descurajeze si sa renunte la visul lui din false motive. Este foarte important cand pornesti la drum sa actionezi in cunostinta de cauza, sa fii pregatit pentru orice, astfel incat sa nu te ia nimic prin surprindere. Cu atat mai periculos este daca pornesti la acest drum cu prejudecati, ghidandu-te dupa mituri false.

De aceea, va invitam sa aflati cateva dintre miturile care s-au consacrat in mediul de afaceri fara a avea insa un fundament real si sa le demontam pe rand:

  1. O afacere nu are nicio sansa de reusita daca initiatorul ei nu dispune de o suma mare de bani

In povestile oamenilor de afaceri de succes, incepand cu Bill Gates si terminand cu Steve Jobs, exista o serie de exemple de megaafaceri care au inceput de la zero. Expresiile “Am inceput afacerea mea in garajul parintilor” sau “Am pornit prima mea afacere cu un laptop vechi imprumutat de la fratele mai mare” nu e deloc o metafora, ci o realitate. Adevarul este ca banii nu sunt cel mai important ingredient. Daca ideea de la care porneste afacerea este foarte buna, planul de afaceri este realist, iar antreprenorul are talent, o suma mai mica de bani poate fi usor compensata prin aceste calitati. Talentul antreprenorului, cunostintele lui si un plan de afaceri solid pot atrage din exterior capitalul necesar.

  1. Daca o afacere porneste cu un capital solid, este garantat succesul ei

Iata inca un argument ca banii nu sunt cel mai important aspect al demararii unei afaceri: nimeni nu poate garanta faptul ca daca ai un capital consistent esti scutit de emotiile esecului in afaceri. In anii ’90, a fost deschis pe piata mass-media din Romania un post de televiziune care a venit cu o investitie uriasa in dotari tehnice de ultima ora si salarii imense pentru angajati. Rezultatul a fost insa un esec total, postul TV in cauza nu a depasit niciodata pragul mediocritatii, iar de ani de zile se zbate sa supravietuiasca. In concluzie, fara un plan de afaceri bine gandit si o echipa de profesionisti care sa-l puna in aplicare, banii nu valoreaza… nici cat o ceapa degerata.

  1. Orice persoana care are o idee buna de afaceri poate gasi capitalul necesar

Sa nu cadem, insa, in extrema cealalta; nu putem porni la drum doar cu o idee, indiferent cat de geniala ar fi ea. De la o simpla idee la concretizarea ei este drum lung. Pentru a atrage finantarea propriei idei, este necesar sa avem restul ingredientelor de baza: cunostinte solide despre domeniul afacerii in cauza, o strategie pe termen lung etc. In lipsa acestora, statistica spune ca doar 1% dintre posesorii unor idei de afaceri stralucite gasesc in exterior capital pentru concretizarea lor.

  1. O afacere buna se impune pe piata inca din primul an de viata, cel tarziu in al doilea

Rabdarea este calitatea de aur a unui antreprenor. Oricat de buna ar fi ideea de afacere, ea are nevoie de cel putin patru ani pentru a deveni cunoscuta si a se consolida pe piata. De aceea sunt atat de importante strategiile pe termen lung atunci cand se demareaza afacerea.

  1. Daca nu te nasti cu calitati de antreprenor, nu poti deveni unul

In orice profesie, de la cea mai modesta la marile cariere profesionale, trebuie sa existe un dram de talent. Insa viata a dovedit mereu ca talentul nu a fost niciodata suficient pentru a ajunge la succes, indiferent de domeniu. Dimpotriva, cei cu talent mai putin au compensat prin munca, in timp ce altii mult mai dotati s-au irosit pentru ca nu au stiut sau nu au muncit destul pentru a-l fructifica.

  1. Oricine poate avea propria afacere

Pe de alta parte, nu oricine poate incepe o afacere daca nu are o oarecare inclinatie pentru aceasta cariera. Calitatile de lider, dorinta de a munci, capacitatea de a nu renunta la primul obstacol, abilitatea de a gestiona situatii de criza sunt cateva dintre criteriile de baza ale succesului in aceasta profesie. Succesul are pretul lui si trebuie sa fii pregatit sa-l platesti.

  1. Fara noroc nicio afacere nu este posibila

Norocul este invocate des in viata noastra, indifferent de imprejurare. Evident, este invocate si in afaceri! Daca insa din exterior pare adesea ca o afacere a avut success printr-o mare doza de noroc, este foarte probabil sa ne inselam. Antreprenorii de succes isi asuma riscuri, caci fara ele e aproape imposibil sa mergi mai departe, insa acele riscuri sunt calculate si asumate. Un antreprenor de success va avea totdeauna la sertar un plan B care sa salveze situatia/afacerea in eventualitatea in care riscul asumat a avut consecinte serioase.

  1. Un antreprenor care a esuat intr-o afacere nu este un antreprenor bun si deci trebuie sa se reorienteze profesional

Riscul calculat este un ingredient acceptat in afaceri, caci nu exista nicio afacere care sa nu presupuna o anumita doza de risc. Exista, totodata, situatii de forta majora sau imprejurari independente de antreprenorul in cauza care pot duce la compromiterea afacerii (Ex: context economic sau legislativ, conditii meteo etc.). Insa un antreprenor adevarat nu va abandona dupa ce a inchis o afacere. Dimpotriva, o va lua de la capat si fie va gasi solutii pentru redresarea vechi afaceri, fie va veni cu ceva nou pe piata. Cu alte cuvinte, va gasi idei noi si resurse pentru a o lua de la capat. Antreprenorii adevarati reusesc. 

  1. Antreprenorul e propriul lui stapan; nu lucreaza pentru nimeni, ci pentru sine

Medalia are, de fapt, doua fatete: antreprenorul are privilegiul de a lua decizii, de a-si face programul asa cum doreste, de a-I pune pe latii sa munceasca etc. Insa reversal medaliei este adesea mai dur: responsabilitatea lui e mult mai mare decat a unui angajat (impozite si salarii de platit la timp, contracte de incheiat cu succes, dezvoltarea si mentinerea unor relatii profesionale profitabile cu parteneri de afaceri, angajati, finantatori, creditori, furnizori etc.). Antreprenorul stie mai bine decat oricine ca intr-o afacere nu esti singur, ci depinzi totdeauna de multi factori din jur. Este important sa stii sa gestionezi aceasta relatie.

  1. Un antreprenor de succes nu are scrupule, este motivat doar de propriul castig

Un astfel de personaj nu se numeste antreprenor, ci despot, iar succesul lui nu poate fi decat efemer. Mai devreme sau mai tarziu, partenerii il vor parasi sau il vor trada, tratandu-l cu aceeasi moneda, angajatii isi vor pierde motivatia sa lucreze si fidelitatea fata de angajator si companie, profesionistii din echipa vor pleca si le vor lua locul oameni slab pregatiti profesional sau cu un caracter similar angajatorului. Imperiul se va prabusi astfel din interior. Un antreprenor bine pregatit si cu educatie va sti sa-si atraga atat parteneri de afaceri, cat si angajati de calitate, punand astfel bazele unei afaceri pe criterii solide, care ii vor asigura durabilitatea, adica cel mai important ingredient al succesului antreprenorial.